Enligt en nyligen genomförd Sifo-undersökning överger allt fler barn traditionell TV. Samtidigt blir det vanligare att de yngre använder sig av digitala tjänster för att se film och serier.

d29b1765ef444b8597f56fd080a70c1f_ipad

Undersökningen, som gjordes av TNS Sifo på uppdrag av Viaplay, visar att barn i åldrarna 0-3 år går mer och mer mot att konsumera sina filmer och serier digitalt.

Enligt undersökningen ser 78 procent av de i åldrarna 0-3 år på digital underhållning varje vecka, jämför med 72 procent som ser på traditionell TV. Dessutom ser 33 procent av de tillfrågade mindre på TV nu än tidigare, samtidigt som 4-8 procent har minskat sin digitala underhållningskonsumtion.

33 procent av föräldrarna uppger också att det bli problem om deras barn inte har tillgång till underhållning under sommaren.

Fakta från undersökningen:

  • 83 % ser på digital underhållning varje vecka, mot 86 % för TV.
  • 50 % ser på digitala underhållningstjänster varje dag mot 65 % som ser på TV.
  • 48 % av de i åldern 0-3 år ser på digital underhållning varje dag mot 52 % som ser på TV.
  • 78% av de i åldern 0-3 år ser på digital underhållning varje vecka mot 72 % som ser på TV.
  • 33 % ser mindre på TV, 4-8 % ser mindre på digitala underhållningstjänster.
  • 57 % ser mer på Youtube, 39 % ser mer på gratis Play-tjänster och 36 % ser mer på prenumerationstjänster. 23 % ser mer på TV idag än för två år sedan.
  • 33 % av föräldrarna uppger att det blir problem om barnen inte har tillgång till underhållning i sommar.
  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *