Därför bytte Spotify färg på sin logotyp

Spotifys välkända gröna symbol fick i veckan en ny nyans. Det passerade naturligt inte obemärkt förbi, och många delade med sig om vad de ansåg om den nya loggan. Nu har Spotify förklarat mer om färgbytet.

Skärmavbild 2015-06-18 kl. 17.39.52

Tidigare i veckan fick Spotifys ikon ett ansiktslyft. Den klargröna färgen byttes ut mot en djupare grön. En ganska betydelselös händelse, kan tyckas, men tilltaget gjorde att flera personer på Twitter gick i taket.

I ett blogginägg förklarade Spotifys designer Tobias van Schnider tanken bakom färgbytet. Han menar att den nya nyansen ligger bättre i linje med företagets nya inriktning, och att den är snällare mot ögonen,

”As much as we got used to the old ’broccoli’ green we felt that the dreary brand palette was desperate for an upgrade. It was time to give it a little refresh and make sure it goes well with our vibrant new color palette”, skriver han och fortsätter, ”the new green has a little more ’pop’ and just feels right at home in our new color palette which has grown to nearly three dozen colors. It not only looks more fresh & modern but also feels more easy on the eye, especially when applying it fullscreen.”

Vad tycker ni läsare om den nya ikonen? Är det en välkommen uppdatering, borde Spotify hållit kvar sin gamla eller spelar det egentligen ingen roll?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *