Här är Googles nya logga och grafiska utformning

I går presenterade Google sin nya logotype, och passade samtidigt på att gå tillbaka i historien och ge en återblick till hur företagets klassiska symbol sett ut och förändrats.

OGB-INSIDER-BLOGS-GoogleLogox2-Animated

Vid det här laget har du förmodligen märkt att det är något som inte är sig likt med Googles startsida. Det är för att företaget gjort om sin logotyp. Kvar är de fyra färgerna, samt ordet ”Google” på vit bakgrund, men typsnittet skiljer sig markant från det tidigare.

Utformningen är numera platt, och serifferna som varit med sedan 1998 är borttagna. Anledningen till den stora omgörningen är enligt Google att företaget nu finns på så många olika plattformar.

”Idag introducerar vi ett nytt visuellt språk som återspeglar denna verklighet och visar när du använder Googles tjänster, även på de minsta skärmarna. Vi har tagit Googles logotyp och varumärke, som ursprungligen var utformat för desktop, och uppdaterat den för att passa i en tid då användare rör sig mellan olika enheter och typer av funktioner (såsom touch, skrift och tal).”, skriver företaget i ett blogginlägg.

Det gemena blå g:et försvinner också, och ersätts med ett versalt G i företagets fyra färger.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *