Miele tar hjälp av virtuell verklighet

Miele - Cave

Nu kan Mieles formgivare, marknadsförare och produktutvecklare i detalj testa nya produkter och funktioner – långt innan de finns i verkligheten.

Hemligheten stavas CAVE, vilket står för ”Computer Aided Virtual Environ­ment”. Tekniken gör det möjligt att på ett verklighetstroget sätt röra sig i de nya miljöerna och prova idéer till ny design och nya finesser.

– Det nya verktyget ger snabbare produktutveckling och bidrar till en ökad kreativitet, säger Mieles chefsdesigner Andreas Enslin.

CAVE är i praktiken en avancerad datorstyrd projektionsteknik, som gör det möjligt att tredimensionellt visualisera produkter som egentligen bara finns på ritningsstadiet. Förebilderna finns bland annat i bil- och flygindustrin, där man länge framgångsrikt har arbetat i virtuella miljöer med sina utvecklingsprojekt.

Miele - Cave

Miele har satsat 1,6 miljoner euro (ca 15 miljoner kronor) på CAVE. Åtta ljusstarka projektorer visar via bakprojektion högupplösta bilder och miljöer på en 15 kvadrat­meter stor skärm av svart glas som går från golv till tak. Med hjälp av fyra kameror håller man exakt koll på hur betraktarna står och rör sig. Informationen skickas till nio olika datorer, vilka räknar om alla 6,7 miljoner pixlar just i själva rörelsemomentet och kontinuerligt anpassar bilderna till hur betraktaren rör sig.

För att ge en så verklighetstrogen upplevelse som möjligt används speciella 3D-glasögon med polariseringsfilter, vilket gör att betraktaren upplever det som att han befinner sin ”inne” i den virtuella miljön.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *