Facebooks statistiker har precis genomfört en undersökning för att ta reda på hur människor skrattar på internet. Resultatet kommer nog som en överraskning för de flesta.
”The Not-So Universal Language of Laughter”, som rapporten heter, undersökte en veckas kommentarer och inlägg för att se hur användarna hanterar e-skratt. Den bortsåg från konversationer i Messenger-chatten, och delade upp skratten i fyra kategorier: Haha, Hehe, Emojis och LOL. Det visade sig att 15 procent av Facebook-användarna använde någon av de fyra skratten minst en gång under den aktuella veckan.
Enligt studien använder sig endast 1.9 procent av Facebook-skrattarna akronymen för Laughing Out Loud när de ska uttrycka skratt i text. Istället skriver mer än hälften (51.4 procent) ut haha eller varianter på det i kommentarer och statusuppdateringar. Det näst mest populära sättet att e-skratta visade sig vara genom emojis (33.7 procent) och 13.1 procent använder hehe.
Det visade sig också att geografi spelar roll. Statistikerna jämförde olika amerikanska städer, och kom fram till att emojis var vanligare än de andra skratten i New York och Chicago, medan invånarna i de andra stora städerna föredrog haha.
Det vore kanske lätt att tro att LOL tillhör den yngre generationen, men studien visar att medianåldern för akronymen är högre än de andra. Den lägsta medianåldern tillfaller istället emojis.